De kleuren van een land - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu De kleuren van een land - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

De kleuren van een land

Door: iljawitte

Blijf op de hoogte en volg Ilja

14 November 2011 | Roemenië, Reghin

Als je in een ander land gaat wonen dan bereid je je op allerlei verschillende dingen voor. andere cultuur, andere temperaturen, andere taal,andere mentaliteit etc. etc. Dit najaar heb ik me echter gerealiseerd dat er toch minstens één ding anders is waar ik nooit bij had stilgestaan.
En dat is de kleur van een land! Nu denk je misschien...de kleur!!! ...wat kan daar nu zo anders aan zijn?? Nou, dat zal ik je vertellen.

Voordat ik hier kwam wonen was ik al regelmatig in Roemenie geweest en dus was ik redelijk bekend met de meeste seizoenen; de zomer, de lente en zelfs de winter. Maar in de herfst was ik hier eigenlijk nog niet eerder geweest en dus heb ik nu mijn eerste heuse 'herfstervaring'.

In oktober zat ik na een paar dagen Nederland en een Afrika reis weer in het vliegtuig naar Nederland. Terwijl het vliegtuig daalde voor de landing op Targu Mures keek ik verbaasd naar het landschap. Zover als het oog reikte was het landschap volledig veranderd. Alles maar dan ook werkelijk alles was GEEL. Alle heuvels, planten, grassprietjes alles. Tsja nu denk je misschien...dat hoort toch bij de herfst....maar ehh...pas nu realiseer ik me dat in Nederland het gras eigenlijk altijd wel groen blijft. Waarschijnlijk draagt het feit dat het hier al drie maanden nauwelijks regent ook wel bij aan de gele staat van het land. Een land zonder groen gras is echt een vreemd gezicht hoor! Tussen al die schakeringen geel is het een opluchting dat de bomen nog wat rode en bruine blaadjes hebben :-)

Inmiddels zijn we een maand verder en wint een andere kleur meer en meer invloed in het landschap. Elke dag hangt de geur ervan in de lucht. ZWART. Afgelopen zaterdag maakte ik een schitterende wandeling langs de oever van de rivier door een grotendeels zwartgekleurd landschap. Niet alleen de velden worden voor de winter afgebrand maar ook de vrije stukken grasland zoals rivieroevers. zodat alles volgend voorjaar weer beter zal groeien en bloeien. Al die vuren zijn trouwens erg fijn als je je wasgoed buiten wilt hangen...de rook trekt overal in :-)
Ondanks het zwart is het landschap mooi met de vrij stromende rivier waar het ijs van de ochtend nog tussen de keien blijft liggen en de roofvogels die ongestoord overvliegen.

Nog eventjes en dan zal wit het landschap weer gaan domineren.
In afwachting van alle vrolijke kleuren en het groen van de lente!

Volgens mijn vriendinnen is groen geen kleur voor in huis maar voor in de natuur....maar tsja dan moet je wel in Nederland wonen. Het landschap is hier prachtig maar nu snap ik pas echt wat er bedoelt wordt als men zegt dat je verlangend uitkijkt naar de terugkeer van de kleuren van het leven. Als ze een tijdje wegzijn waardeer je ze ook meer :-)

Helaas geen foto's, camera doet het niet meer dus zullen jullie je fantasie moeten gebruiken :-)

Groetjes vanuit het (ondanks het ontbreken van de kleur groen) mooie Roemenie,

Ilja














  • 14 November 2011 - 08:33

    Christine Visser:

    Hoi, ja dat lijkt me best vreemd, alles geel, maar daarin heb je nog weer zoveel verschil, mooi om zo ook andere kleuren te ontdekken in de natuur van een ander land. Dat afbranden kennen we van Nathan's plek daar doen ze dat ook, ja een bijzonder luchtje heb je dan aan je klren, alsof je bij de open haard hebt gezeten!
    Wens je weer je ' heel gave week, dat de Here je stap voor stap mag leiden en je uit mag delen van Zijn Liefde aan ieder.
    Liefs uit mistig Kudel

  • 14 November 2011 - 09:25

    Diana:

    Hebben we niet een Bijzondere Schepper...???
    Geweldig he, hoe verschillend alles kan zijn... Elk seizoen heeft z'n eigen kleur en daarmee heeft elk seizoen iets spreciaals...
    Nu blijkt dat elk land z'n eigen kleur heeft, met de daarbij behorende charmes...

    Dank voor deze natuur info... Ik zal mijn fantasie laten gaan.

    Liefs van ons.
    Doeiiiiiii.............

  • 16 November 2011 - 17:50

    Woos ;-):

    Hey,
    Als u het groen echt heel erg mist dan moet u gewoon naar Nederland komen ;-).. dat zou ik wel leuk vinden! Zijn er verder nog leuke dingen gebeurd?
    Woosje

  • 16 November 2011 - 20:35

    Suzanne:

    Geel is mijn lievelingskleur! Ik denk dat ik ook maar is in de herfst naar Roemenie moet gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilja

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 48516

Voorgaande reizen:

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Reghin

Landen bezocht: