Kerst in Reghin - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu Kerst in Reghin - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

Kerst in Reghin

Door: iljawitte

Blijf op de hoogte en volg Ilja

16 December 2011 | Roemenië, Reghin

Lieve allemaal,

Het is weer hoog tijd voor een update hier...en er is weer genoeg te vertellen! Want hier in Reghin is de kerstperiode al volop aangebroken. Omdat we als team allemaal verlof hebben vanaf 22 december vieren we in al onze projecten nu al uitgebreid kerst.

Afgelopen maandag beten we de spits af met het programma voor de jongere kinderen in Petelea. We hadden drie super leuke programma's voor de kids van 4-9 jaar waarin we zongen, een film keken over het kerstverhaal en heerlijk samen aten. Bij vertrek kreeg elk kind een kerstpakketje mee naar huis. Er waren 116 kids en zij hebben er van genoten en wij als leiding ook, het was echt gezellig!

In hun kerstpakketje zat allerlei lekkers, zoals snoepjes, een broodje, een cakeje, speelgoed, zoutjes, chocolade etc. Gewoon echt een leuk kinder verwenpakket dus.

Gisteren hadden we de kerstviering voor de oudere kids van 9-14 jaar. Dat was nog even spannend want de elektriciteit was woensdag afgesloten. En geen elektriciteit betekent dat de houtkachel niet aangemaakt kan worden, dat we wel koud water uit de put kunnen halen maar 't niet kunnen koken voor de afwas, dat er geen licht is, geen magnetron om dingen op te warmen en ook geen beamer om de platen bij het verhaal te laten zien. De meeste van die dingen zijn op zich wel te overkomen maar geen heet water is echt wel een probleem.

De elektriciteit was afgesloten omdat de persoon met wie wij de rekening delen door omstandigheden een enorme betalingsachterstand bleek te hebben. Gelukkig bleek iemand anders in het dorp zo vriendelijk ons van zijn elekra te willen geven zodat ons kerstprogramma toch door kon gaan.

De grote kinderen hadden zelf kerstliederen ingestudeerd. Vooral de jongens hier kunnen goed en leuk zingen en ze hadden er veel lol in. Leuk is ook om te zien hoe ze op die momenten ook echt wel respect hebben voor wat iemand anders doet. We vertelden het kerstverhaal van de drie bomen en dankzij Beryl kon dat met een prachtige powerpoint erbij, die het helemaal af maakte.

Daarna was er een uitgebreide maaltijd. Alle tafels waren mooi gedekt met cadeaupapier en kleurige kartonnen bordjes. En voor iedereen was er vlees en aardappelpuree, fruitsalade, brood en lekker drinken. Ook hadden sommige kinderen van huis nog fruit of cake meegebracht.

Ook deze kids kregen bij het naar huis gaan een mooi pakket mee. Ondankts de onrust ook in de wijk aan het begin vanwege de elektriciteit keerde in de loop van de middag de rust terug en ging iedereen uiteindelijk met een goed gevoel naar huis.

Aanstaande zondag vieren we kerst in de kerk. Dan doet iedere huisgroep iets. Ook met de kinderhuisgroep hebben we een toneelstuk ingestudeerd, een korte versie van het verhaal van de poppenmaker. De kids doen het heel serieus en tijdens het oefenen echt goed. Ik hoop dat ze er zondag allemaal zijn en dat het dan ook goed gaat want nu al zien ze er echt naar uit en is het echt wel een prestatie waar ze trots op zijn. Met alle kids van de kerk samen hebben we een dans ingestudeerd op een kerstlied met allemaal vrolijke linten.

Vanmiddag hebben we in Casa Ana de laatste middag en volgende week woensdag willen we met de kids van de home group nog naar Targu Mures rijden om de kerstverlichting in de stad te gaan bekijken. Dat is echt een uitstpaje hier want alle steden doen hun best om de mooiste kerstverlichting te hebben, lijkt wel een wedstrijd. Het is ontzettend kitsch maar in zo'n mate dat het eigenlijk ook wel weer heel erg leuk is en de kinderen vinden het prachtig.

Daarna begint voor mij de kerstvakantie, die ik gezellig bij jullie in Nederland kom doorbrengen. De kerstdagen en het grootste deel van de week daarna zal ik in Heerhugowaard zijn en rondom oud en nieuw in Aalsmeer.

Dus misschien tot snel,

Groetjes Ilja

• 16 December 2011 - 08:49

Theo:

Hoi Ilja, wat leuk om dit allemaal weer te lezen en extra leuk om dat ik ook plaatjes voor me kan halen om dat we bij je geweest zijn. Wens alle kinderen, voor zover je ze nog ziet, ook van ons een fijn en gezegend kerstfeest toe. We zien uit naar je kerstvakantie, kunnen we weer lekker bijkletsen.

Liefs P&M en dikke, dikke knuffels van ons

• 16 December 2011 - 09:16

Esther Maarseveen:

Hoi Ilja, wat is het hard gegaan! Je zit er gewoon al weer bijna een jaar! Leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn. CU in the Netherlands! Liefs, Esther

• 16 December 2011 - 15:00

Diana:

Hoi Ilja,
    Dat waren weer drukke dagen, maar zo te lezen wel dagen van genieten.
    Lastig als er geen stroom is, misschien handig om wat kaarsen mee terug te nemen... ;)
    Als je weer in Aalsmeer bent dan komen we je vast wel even tegen.

Tot gauw dan. Liefs van ons... :)

• 19 December 2011 - 08:20

Christine Visser:

Hoi Ilja,
    Wat 'n mooie plaatjes met koppies, wat en feestjes mocht je zo geven en hen zo meenemen naar de Vader. Wens je nog fijne en goede dagen van afronden en tot ziens...Geniet ook lekker van thuis zijn en verwend worden!!!
    De Here zegene je.