Kids homegroup Reghin - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu Kids homegroup Reghin - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

Kids homegroup Reghin

Door: iljawitte

Blijf op de hoogte en volg Ilja

20 Oktober 2011 | Roemenië, Reghin

Afgelopen september ben ik samen met twee collega's, Saskia en Adriana gestart met een homegroup voor kinderen uit de wijken Calarasilor en Curte. Calarasilor en Curte zijn twee Romawijken hier uit de stad. We hadden met meerdere kinderen uit deze wijken al langer contacten en we merkten bij verschillenden van hen de behoefte aan een plekje waar ze bij elkaar konden komen en er even uit konden zijn en ook een verlangen om meer te leren van God.
Het coachen van en investeren in dit soort kleinere groepen kinderen is iets wat heel erg mijn hart heeft. Ik denk vooral vanwege het persoonlijke aspect. Zo'n kleine groep geeft de kans om echt aan te sluiten bij wat er bij hen leeft en dat vind ik heel erg leuk.

Afijn, gisteravond hadden we opnieuw homegroup. Inmiddels komen er 13 kinderen en die zijn erg trouw. Dat is trouwens ook de afspraak die we met hen gemaakt hebben, als je bij de groep komt dan ben je er in principe ook altijd.....en daar houden ze zich aan. er willen eigenlijk graag nog meer kinderen komen dus we zijn nu aan het bekijken hoe we dat logistiek gaan aanpakken.

Om 5 uur 's middags rijden we naar de twee wijken om de kids op te halen. Helaas hebben we nog geen ruimte in het centrum kunnen vinden waar de kinderen zelf naartoe kunnen komen dus houden we de groep nu nog bij mij of bij Saskia thuis en dat is lopend te ver.

We eten met elkaar, zingen samen en doen spelletjes. We hebben tijd van aanbidding en onderwijs uit de bijbel en we praten door over wat dat betekent voor ons vandaag. We bidden ook samen met elkaar en voor elkaar. Vaak stellen de kids zelf voor om ergens voor te bidden en dat gebeurt dan ook!

Curte en Calarasilor zijn twee aardig verschillende wijken en de kinderen uit deze twee wijken zouden elkaar normaal gesproken zeker niet opzoeken. De ene wijk is duidelijk een stukje ontwikkelder dan de andere en de eerste weken leidde dat best af en toe tot een vervelende opmerking over en weer. daar is toen heel open over gepraat, 'hoe vole je je als iemand dat over je zegt'. Dat bracht al heel veel openheid. Gisteren hadden we het over wat een mens waardevol maakt, dat wij waardevol zijn vanwege hoe mooi God ons gemaakt heeft, allemaal verschillend maar niemand meer waard dan een ander. Omdat God van ons houdt en ook van die ander wil Hij ook dat we vriendelijke woorden tegen elkaar spreken.

Die boodschap kwam duidelijk over. Ik geloof dat deze groep een hele hechte eenheid kan worden en dan zijn ze alleen al daardoor een getuigenis voor hun omgeving.

Ik raak er meer en meer van overtuigd dat van alles wat we maar kunnen leren over geestelijke principes, liefde van God, liefde voor God en liefde voor de mensen om ons heen de basis moet zijn. Als die basis niet stevig ligt dan valt al het andere als een kaartenhuis in elkaar.

Misschien klinkt dat logisch maar hoe vaak raken we niet verstrikt in alle dingen die gedaan moeten worden, alle kennis die over gebracht moet worden en alles wat we willen bereiken.

Afijn, voor we helemaal filosofisch worden..... ik geniet gewoon van deze kids. Allemaal hele verschillende karakters, talenten en achtergronden maar gewoon allemaal heel erg kostbaar. Heerlijk om ze lachend naar huis te zien gaan.




  • 20 Oktober 2011 - 06:52

    Christine Visser:

    Wat is het toch mooi als je voor die ene dat verschil mag maken en ze een plekje mag geven waar ze zich welkom weten en ze geholpen worden in de vele dingen waar ze tegenaan lopen. Ga lekker door, je bent een kanjer! Gods zegen bid ik je toe.

  • 20 Oktober 2011 - 07:34

    Diana:

    Niets is mooier dan door jou, je team, de Bijbel, kinderen het Vader hart te laten zien. :)
    Keep on doing the GO(O)D work ;)

    Blessings van ons

  • 20 Oktober 2011 - 11:46

    Cherona Van Der Sar:

    Hoi
    ik vond de foto's heel erg leuk. zo te horen gaat het heel goed en leuk bij de kinderen. en ook leuk dat je over de plaatsen schrijft leer ik ook nog is wat:d maarja iedereen leert van elkaar net als de roemeense kinderen die ook van elkaar leeren.
    groetjes van iedereen uit de kerk en natuurlijk cherona richelle anouk en jan-gerard en wineke maar ook lammy en cor(L)

  • 20 Oktober 2011 - 15:22

    Woos ;-):

    Hey
    Leuk die groep.....
    1 foto deed mij heel erg denken aan een meisje in Namibie (ze is het natuurlijk niet :)). Datzelfde meisje heb ik een keer op het kamp in Roemenie gezien kan dat. Foto 0066
    Woosje :-D

  • 06 December 2011 - 21:59

    Gea:

    Aanstaande donderdag komt onze dochter voor een jaar naar Roemenië (reghin) ze gaat voor stichting Immanuel werken.Ik vond je via google erg leuk om te lezen al je reisverslagen

  • 07 December 2011 - 09:43

    Ilja:

    Wat leuk dat uw dochter ook hierheen komt, de mensen van stichting Immanuel ken ik ook, zij gaan net als ik naar de zigeunerkerk waar de leider van onze stichting voorganger is. Dus uw dochter zal ik binnenkort vast ontmoeten. Spannend ook als ouder denk ik als je kind zo ver weg gaat maar ze krijgt hier vast een goede tijd, het leven is nooit saai en er zijn zoveel mooie dingen te beleven! Groeten Ilja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilja

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 48511

Voorgaande reizen:

15 Januari 2011 - 30 November -0001

Reghin

Landen bezocht: