opstart nieuwe seizoen en reis naar Afrika - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu opstart nieuwe seizoen en reis naar Afrika - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

opstart nieuwe seizoen en reis naar Afrika

Door: iljawitte

Blijf op de hoogte en volg Ilja

23 September 2011 | Roemenië, Reghin

Beste allemaal,

Het is alweer eventjes geleden dat ik hier iets heb geschreven....dus weer hoog tijd!

Na een heerlijke paar weken vakantie zijn we hier begin september weer lekker aan de slag gegaan. Het was gelijk druk! Alles moest weer opgestart worden en dat betekende nieuwe roosters en planningen maken maar ook nieuwe mensen inwerken in de projecten. Want met de komst van de bijbelschoolstudenten hebben we er een stel extra handen bij. Die extra handen zijn overigens hard nodig want de projecten blijven groeien en zonder hen zouden we echt mankracht tekort komen.

Het was ontzettend leuk om de kinderen weer te zien en wat hebben zij genoten van de eerste programma's. Een heel aantal kinderen uit Petelea is half september ook voor het eerst naar school gegaan en zij zitten vol met verhalen....en wat zijn ze trots! En terecht, ze hebben het de eerste twee weken van het schooljaar al heel erg goed gedaan. Het kleuterschoolproject werpt duas vruchten af en vanaf nu zullen deze kids ook huiswerkbegeleiding krijgen.

Voor Saskia en mij was het erg leuk dat we twee weken geleden van start konden met de club voor kinderen uit de stad Reghin zelf. De eerste keer hadden we 6 kids, de tweede keer 10 en ze zijn enthousiast.
Ons belangrijkste doel met deze groep is echte diepteinvestering in hun geestelijk leven en het scheppen van een plek waar ze veilig zichzelf kunnen zijn en met hun vragen terecht kunnen. Mentoring dus.

De afgelopen 12 dagen waren mijn ouders hier ook op bezoek. Het was ontzettend gezellig om zo samen tijd door te brengen en om hen te laten zien wat wij hier doen. Ze hebben veel van de kinderen en collega's waar ik mee werk ontmoet en dat's wel erg leuk want pas als je het hier gezien hebt en de mensen hebt leren kennen kun je je denk ik pas echt een beeld vormen van het leven hier.

Verder ben ik de afgelopen weken heel hard bezig geweest met de voorbereiding van de reis naar Sudan en Oeganda die ik vanaf morgen samen met Beryl zal gaan maken. We zullen naar Zuid-Sudan reizen om daar training te geven aan leerkrachten en zondagsschoolonderwijzers. Ook zullen we in samenwerking met een groep kinderwerkers een kinderprogramma organiseren. Sudan is echt een land dat opkrabbelt na de burgeroorlog en er is aan alles gebrek ...inclusief onderwijs en traning.

Na ons bezoek aan Sudan zullen we doorreizen naar Oeganda waar we een week lang een 'school of the supernatural' zullen hebben voor de 73 kinderen uit een kinderproject in de buurt van Tororo.
Daar zie ik heel erg naar uit. We hebben de kinderen van dit project vorig jaar ook ontmoet en ze verlangen zo naar meer van God, dat ik er heel veel zin in heb om met hen aan de slag te gaan. We hopen met hen ook op outreach in de stad te kunnen gaan dus wie weet.

Voor allebei deze landen geldt dat ze het zo nodig hebben dat er een generatie op gaat groeien van kinderen die weten dat ze waardevol zijn en geliefd zijn door God en dat Hij een doel met hun leven heeft. Een generatie kinderen die leert leven vanuit liefde voor de mensen om hen heen ipv uit haat en bitterheid en afwijzing. Veel van de kinderen hebben zo verschrikkelijk veel meegemaakt en deze landen hebben zoveel opbouw nodig. Maar vorig jaar al heb ik gezien dat God echt een verschil kan maken.

Dus de komende drie weken even geen berichtjes uit Roemenie maar misschien uit Afrika (als we internet hebben:-) )

Groetjes en tot schrijfs,

Ilja

• 23 September 2011 - 13:43

Joke Markwat:

Heel veel zegen en tot nieuwe berichten van jullie.
    Liefs Joke

• 23 September 2011 - 14:08

Caroline Neeft:

Lieve wereldreizigster van God :-)
    Fijn om weer een verslag van je te lezen! Heel veel zegen samen met Beryl!
    Psalm 18:33 en 34

Goede reis en veel Zegen in Sudan en Oeganda! Gr Teuna

• 24 September 2011 - 08:46

Rebekka:

Hoi Ilja,

Wat een mooie plannen allemaal.
    Succes en vooral heel veel zegen gewenst!

• 24 September 2011 - 08:55

Christine Visser:

Hoi Ilja,bezige bij, wat ga je lekker en nu onderweg naar Afrika, ik bid jou en Beryl Gds kracht bescherming creativiteit toe in al wat je mag doen, weet ook wat wel en niet te doen, zodat je je krachten niet verspeeld. Geniet er bovenal van, want Hij is het die een werk doet.
    Liefs uit zonnig Kudel

• 24 September 2011 - 10:00

Jenneske:

Hoi Ilja, Een hele goede reis samen en bovenal Gods zegen.
    Liefs

• 29 September 2011 - 17:05

Woosje:

Lieve Ilja
    Ik mis u heel erg. Nu heb ik wel een leuke klas.. :-D Veel succes in Afrika het is daar super.
    Kus