Heb jij je prikken al gehad? - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu Heb jij je prikken al gehad? - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

Heb jij je prikken al gehad?

Door: iljawitte

Blijf op de hoogte en volg Ilja

19 Juli 2011 | Roemenië, Reghin

Tsja sommige dingen kunnen ook alleen maar op dit soort plaatsen gebeuren....:-)
Luister maar. Afgelopen week waren we met een aantal collega's erg druk om in samenwerking met de plaatselijke autoriteiten hier een uitbraak van een besmettelijke huidziekte in één van de dorpen onder controle te brengen. Dit hield in dat alle leden van besmette gezinnen naar een plek gebracht moesten worden waar ze konden douchen. Dat iedereen behandeld moest worden met een bepaalde zalf en dat uiteindelijk alle kleding en beddengoed vervangen moesten worden.

Een hele operatie want niet iedereen werkte nou echt graag van ganser harte mee. Sommige mensen waren werkelijk bang om te douchen, anderen begrepen echt niet waarom ook mensen die nog geen tekenen van de ziekte hadden behandeld moesten worden en anderen wilden toch echt hun oude dekens en kleding niet kwijt...begrijpelijk overigens. Tsja en dan helpt het ook niet als de politie etc. niet echt heel erg hun best doen om mensen iets uit te leggen.

Afijn de eerste behandeling op donderdag was uiteindelijk achter de rug en redelijk goed verlopen.Op vrijdagochtend moesten wij weer om 9 uur paraat staan bij de dokterspost. Toen wij daar aankwamen deelde de assistent van de burgemeester mee dat de autoriteiten eigenlijk 'niet zo'n zin meer hadden' en dat wij het probleem maar zelf moesten oplossen. En daar hadden wij nu even niet zo'n zin in. De gezondheidssituatie in de stad is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de gemeente zelf en niet van een paar buitenlanders die komen helpen. Bovendien konden wij zonder mannelijke hulp van iemand met overwicht echt niet het dorp in om lakens en dekens te vervangen.

Afijn dus maar gewacht. Na anderhalf uur kwam er toevallig een groep kinderen uit de beoogde gezinnen naar het winkeltje om een ijsje te kopen. Nu is dat winkeltje vlak bij de dokterspost en dus werden zij daarheen doorgestuurd. Nu de kinderen er waren besloot er uiteindelijk toch maar een agent naar het dorp te gaan om de rest van hun gezinsleden op te halen. Hetgeen overigens nog een uur duurde.Politie agenten zijn hier trouwens vaak niet leuk. Elk kind dat ook maar even niet snel genoeg reageerde kreeg gewoon een mep....'het zijn toch maar zigeuners'dat is duidelijk aan de behandeling te merken.

Toen de kinderen echter bij de post aankwamen realiseerde de assistente zich dat ze deze kinderen nog niet langs had gehad voor hun vaccinaties. En dus werd prompt het ene kind na het andere naar binnen gevist om ingeent te worden. Geen ouder in zicht, wel nee alle kinderen kregen gewoon hun prik!
Moet je je voorstellen dat een huisarts in Nederland het in zijn hoofd zou halen om kinderen uit een speeltuintje naar binnen te roepen voor hun vaccinaties zonder de ouders daarvan ook maar op de hoogte te stellen (voor of achteraf). Die arts zou direct door woedende ouders aangeklaagd worden.

Nou is het natuurlijk wel fijn dat deze kids nu in ieder geval hun prikken hebben gehad. En ze deden het heel stoer. Bijna allemaal zonder een traan te laten. Na een half uurtje stond het hele spul met een watje op de arm op de stoep. En toen wilden zelfs de kinderen die al eerder ingeent waren eigenlijk ook wel een prik...gewoon om er bij te horen :-)

Maar vreemd is en blijft het wel....

Uiteindelijk konden we de behandeling waar we voor kwamen met een heel stel kinderen en een moeder uitvoeren. Niet afdoende, maar het was in ieder geval een begin.

• 19 Juli 2011 - 18:51

Christine Visser:

Wat een toestanden dan, tja en wat moet je dan ls welwillende hollander, maar die ook graag vriendelijk is en blijft. Ik wens je vel sterkte in dit soort perikelen en ook een heel goede tijd komende week met de hollandse groep!
    Groetjes uit Kudel, waar de zon schijnt!!!

• 20 Juli 2011 - 08:09

Diana:

Wat een avontuur weer, die waarschijnlijk nog niet eens is afgerond.
    Wens je veel succes met iedereen die nog ingeent moet worden en maar hopen dat ze begrijpen dat jullie dat niet voor je lol staan te doen, maar om zoals altijd de mensen te helpen.

God zegen lieve Ilja.
    Liefs en hugs van ons... Ook uit Kudel :)
    Doeiiiiiii.............

• 20 Juli 2011 - 11:46

Judith:

Het is toch eigenlijk niet te geloven dat dit ook EU is. Alle strenge EU normen in Nederland, en moet je dan dit eens lezen.
    Nou, tot volgende week in ieder geval.

• 28 Juli 2011 - 13:52

Woosje:

Hey,
    Ik heb toch nog een klein vraagje: is die huidziekte nu over?