Zomer in Roemenië - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu Zomer in Roemenië - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

Zomer in Roemenië

Door: iljawitte

Blijf op de hoogte en volg Ilja

02 Juli 2011 | Roemenië, Reghin

Ja ook hier is de zomer begonnen. De scholen hebben al weer een aantal weken vakantie en iedereen leeft toch een beetje in een ander ritme. Voor mij is het een bedrijvige tijd want we zijn volop bezig met de voorbereidingen van de kampen.

Ontzettend leuk is dat de huisbezoeken en contacten in Petelea vrucht afgeworpen lijken te hebben. Zoals het er nu naar uitziet mogen er deze zomer een record aantal kinderen mee op kamp. Heel bijzonder want zigeunerouders staan erom bekend heel voorzichtig te zijn als het erom gaat hun kinderen aan niet-zigeuners toe te vertrouwen.

Inclusief de kinderen die onze kerk bezoeken gaan er nu waarschijnlijk zo'n 120 mee deze zomer. En ze hebben er ongelofelijk veel zin in.

Afgelopen week hadden we seizoensafsluiting in het kinderprogramma. Voor iedereen was er ijs en met de oudere kinderen hadden we een heel gezellig spelletjesprogramma. Voor hen was er ook een diploma. Dat was trouwens nog wel een uitdaging want de diploma uitreiking heb ik in het Roemeens geleid....tsja, dat was dus voor het eerst dat ik voor de hele groep iets in het Roemeens deed...
Natuurlijk tig fouten gemaakt maar de kids snapten me en we hadden een goede tijd dus het was een leuke ervaring.

Het is leuk om te merken dat ze me nu echt een beetje kennen. Ik zie ook echt naar de kampen uit omdat dat een kans is echt even wat langer tijd met ze door te brengen en de kids beter te leren kennen. Mensen leven hier veel meer buiten dan in Nederland en de weggetjes en paadjes in Petelea worden bevolkt door hele groepen kinderen. Soms is het een hele uitdaging om te proberen huisbezoeken af te leggen met een hele sliert kinderen achter je aan. Die kinderen lopen namelijk rustig met z'n 5,6,7,8en met je mee naar binnen.....aan de andere kant lijkt dan ook niemand dat echt erg te vinden.

Gisteren kwam een jongetje van 5 uit ons programma op me afrennen op straat...Ilia Ilia je moet meekomen mama is thuisgekomen uit het ziekenhuis en de baby is ook thuis. Een prachtig kleintje mogen vasthouden. Wat was haar broertje trots! Dit kleintje lijkt gelukkig heel erg welkom in dit gezin.

Dat het zomer wordt merk je ook aan de hoeveelheden lekker fruit in de winkel. Heerlijk al die verse producten!
Voor veel zigeuners ook gunstig want nu is er meer werk voor hen op het land en in de boomgaarden.

Dit weekend zijn het de zilele reghinului (de Reghin dagen) dus veel kraampjes, kermis en gezelligheid. Zigeunervrouwen in mooi gekleurde rokken en met linten in hun vlechten. Opera achtige volksmuziek....heeeeel hard. Veel handwerk en een mooi heel varken voor aan het spit (zie foto)

Afijn , weer genoeg te beleven hier!

Groetjes Ilja

• 02 Juli 2011 - 18:49

Rebekka:

wat een leuke foto's!

haha daar houden ze ook van ijs. :-)

• 02 Juli 2011 - 20:52

Christine Visser:

Hoi wat mooi zoveel mee op kamp en ja dan leer je ze in korte tijd erg goed kennen! Bid voor jullie. Wat een mooie foto's, dat varken lijkt op dingen die ik ook bij Nathan zie.
    Fijne zomer, geniet van alles net even anders!
    Groetjes uit Kudel.

• 03 Juli 2011 - 16:15

Judy:

Wat een mooi verslag heb je weer gemaakt. Super goed van je om in het Roemeens de hele groep toe te spreken, een overwinning lijkt me!
    Heel veel plezier de komende weken met de kampen, geniet ervan en maak er een mooie tijd van. Ook veel plezier met de Nederlandse kinderen die weer zullen komen.
    groetjes

• 03 Juli 2011 - 18:13

Judith:

Weer een leuk verhaal om te lezen. Fijn dat er zoveel kinderen naar een van de kampen kunnen komen.
    Tot over 3 weken!

• 03 Juli 2011 - 19:07

Suzanne:

Leuk verslag Ilja! Als je hier in Nederland was gebleven, had je nu portfolio's moeten invullen, dus voel je gezegend dat je in Roemenie bent ;)
    Groetjes

• 04 Juli 2011 - 07:35

Diana:

Èén ding is zeker je hoeft je niet te vervelen met alle bezigheden die je hebt... :)
    Het blijkt maar weer dat je toch nog steeds in het diepe gegooid kan worden... Een diplama uitreiking in het Roemeens... Goed gedaan... ;)
    Van hieruit wensen we je een geweldig zomerkamp toe, geniet en maak mooie dingen mee...

Hugs and blessings van ons

• 05 Juli 2011 - 15:10

Woosje ;-):

drag Ilja
    Sperm c ai citit asta. Deoarece acest lucru se traduce prin :-) calculator. Cum frumos faptul c atât de muli copii merg la tabr. Am de gând s Namibia. Anul viitor s-ar putea prea.
    Kiss,
    Woosje.