Weer warme maaltijden in Petelea en nog veel meer - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu Weer warme maaltijden in Petelea en nog veel meer - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

Weer warme maaltijden in Petelea en nog veel meer

Door: iljawitte

Blijf op de hoogte en volg Ilja

07 Mei 2012 | Roemenië, Reghin

Hoi allemaal,

Volgens mij is het hoog tijd voor weer een update uit de projecten hier...en er is weer genoeg te vertellen!

Wil jullie vandaag gewoon eens meenemen in mijn belevenissen van vandaag...hoop dat jullie ervan genieten :-)

Vandaag begon de dag met het opkomen van de zon, gewoon omdat ik graag vroeg opsta en ook omdat ik nog één en ander moest voorbereiden. De vogels fluiten, de zon komt op boven de bergen en het belooft weer prachtig weer te worden. Mijn stille tijd...ik hou van de ochtenden. Moet nog iets voorbereiden voor het kinderprogramma van vanmiddag en er is wat belangrijke mail uit Nederland.

Ontbijten, aankleden en dan om 10 voor 8 de deur uit. Ik pik mijn buurvrouw op en samen rijden we naar een andere collega waar we voorbereiden voor het kinderkerkprogramma van aanstaande zondag.

9 uur: Ik zet Marieke af in het centrum van de stad en rijd snel door naar kantoor, heb allemaal spullen in de auto die er daar uit moeten. Even mijn ruitenvloeistof controleren....is het slangetje weer verstopt...of de vloeistof nu gewoon op. Hmm...gelukkig dat laatste. We hebben nog wat op kantoor dus dat is snel bijgevuld. Ruitenvloeistof wil je hier echt niet missen :-)

Dan snel met de auto door naar de garage, die is gelukkig vlakbij. De zomerbanden moeten er echt onder want het is al twee weken rond de 30 garden dus ik ben veel te laat maar het is er steeds bij ingeschoten, er rammelt ook één en ander aan de auto maar gelukkig heeft de man van de garage ook tijd daarna te kijken. Gauw terug naar kantoor gelopen.

Half 10 terug op kantoor. Voorbereiden voor de creativiteit voor de kids vanmiddag, printen, kopieren etc. Ook de materialen voor m'n verhaal bij elkaar gezocht. Geld ophalen bij Angela want vandaag zullen we voor het eerst in lange tijd weer warme maaltijden krijgen voor de kinderen in het kinderprogramma. Dit alles dankzij de sponsors uit het La Masa programma. Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat lopen...zal het op tijd gebracht worden, zal het goed vers zijn...en nog warm?

Snel een kop koffie en dan om kwart over 10 weer de deur uit. Een rondje met ons busje door Reghin om mijn collega's op te pikken en dan op naar Petelea.

Kwart voor 11. We verzamelen eerst in Annemiekes huis voor ons wekelijkse Petelea team overleg, vandaag staat vooral de gang van zaken rondom de maaltijden centraal. Daarna nemen we tijd om te bidden voor het programma maar ook voor specifieke kinderen en gezinnen.

Half 12, na een korte stop onderweg om brood voor de kids te kopen komen we aan in de zigeunerwijk van Petelea waar onze kinderen wonen.
In twee teams gaan we op huisbezoek bij de kinderen. Op deze manier willen we vooral contact opbouwen met de ouders, maar ook meer inzicht krijgen in de gezinssituaties van de kinderen.
Vandaag ben ik op stap met mijn collega's Alex en Nadine. We kunnen drie gezinnen bezoeken. In het eerste gezin worden we hartelijk welkom geheten. Deze moeder is al wat ouder en heeft 6 grote kinderen, maar haar jongste dochter is nog maar 9 en komt bij ons in het programma. Haar op één na jongste is een dochter van 17, zij is hoogzwanger en is naar het dorp en haar moeder teruggekomen zodat haar moeder haar kan helpen met de eerste zorg voor haar kleintje. Een aantal van de oudere kinderen woont nog thuis. Al met al een flink aantal mensen in een huisje dat bestaat uit niet meer dan één kamer, deze mensen hebben het niet makkelijk. Werk vinden lukt nauwelijks. Ze trekken naar het bos om hout te kappen maar dat is illegaal en als de politie je aanhoudt ben je je paard en wagen kwijt en dat zou echt een ramp voor hen betekenen.
Maar het is erg leuk om te horen hoe enthousiast moeder praat over haar dochter en hoe ze het doet op school en hoe ze geniet van het programma.

In het volgende huis is het ook niet groot maar hier wonen slecht een echtpaar met een aangenomen dochter. Een klein huisje maar deze moeder heeft er echt iets leuks van gemaakt. Ze heeft vrolijke gordijnen gevonden, alles is zo schoon mogelijk en zelfs het plafond is vrolijk in meerdere kleuren geverfd.

Ons laatste bezoek is bij een hele jonge moeder, zij vindt het volgens mij maar heel spannend dat we langskomen dus we schrijven alleen haar jongste zoontje in voor het programma en gaan dan weer verder. Bovendien is het ook tijd om terug te gaan naar ons wijkgebouw...want de kids komen al bijna.

Tegen 1 uur: we zijn met allebei de teams terug in het wijkgebouw. Tijd voor een snelle lunch en ondertussen zetten we de benodigdheden voor het programma klaar....limonade, stoelen, punten slijpen etc.

Om half 2 staat de eerste groep kinderen voor de poort en beginnen we met inschrijven. De eerste groep is niet zo groot vandaag slechts 28 kids. Misschien dat sommigen vanwege het mooie weer het veld of de stad in zijn.

We zingen samen, we bidden en we hebben een mooi verhaal. We zijn bezig met de verhalen uit handelingen. Vandaag het verhaal van de kreupele man die genezen wordt. Ik heb een soort toneelstuk gemaakt van de vertelling en als ik (als verlamde man zijnde) mijn benen ga uitproberen is de spanning om te snijden....we hebben bijna echt feest als het me lukt om te dansen en te springen. Daarna heerlijk met z'n allen gedanst en gezongen gewoon omdat we blij zijn en omdat God goed is en van ons houdt.

Terwijl iedereen naar de tafels gaat voor de creativiteit worden de maaltijden gebracht. Omdat we vanwege de wetgeving geen zelfgekookte maaltijden meer mogen serveren moeten de maaltijden van een cateringbedrijf komen. Tsja daar was dus geen geld voor...zelfs al zijn de kosten van een kinderportie echt niet hoog, maar gelukkig zijn er via het La Masa project nu genoeg sponsors gekomen om voor de maandagkids in Petelea weer maaltijden te kunnen geven. De donderdag kinderen en de kinderen in Apalina moeten nog even wachten daarvoor hebben we nog niet voldoende sponsors gevonden maar voor de kleinste kinderen is deze wijk dus gelukkig nu wel.

De maaltijden komen geweldig op tijd en zijn nog heerlijk warm. Vandaag hebben we aardappelpurree, een lekker stuk kip en koolsla gekregen en ook een heerlijk vers broodje dat zelfs nog warm is. Die blije koppies als ze hun schaaltjes openen....en wat wordt er heerlijk gegeten! Een maaltijd als deze is voor veel kinderen echt een traktatie en je ziet ze genieten! Veel kinderen hebben vandaag nog maar heel weinig gegeten.

Bij vertrek mogen ze mee naar huis nemen wat ze niet meer opkonden (de porties waren flink groot voor zulke kleine kids :-) )en er zijn ook nog koekjes voor mee naar huis.

15.00 uur: Terwijl een aantal collega's de tafels schoonmaken, beginnen Annemieke en ik bij de poort met het inschrijven van de tweede groep. Ah, dat lijkt er meer op.....46 kids nu. Lekker vol.

We hebben nog een keer hetzelfde programma en ook nu wordt er weer genoten van het eten. Klein cultureel probleempje halverwege....aan de poort staat één van de mannen uit de wijk die we goed kennen, hij weet dat we maaltijden hebben en even verderop zit een vrouw die zwanger is....dus haar MOETEN we ook geven....als je namelijk zwanger bent dan is hier het geloof dat iedereen je altijd alles te eten moet geven wat je wilt...als dat namelijk niet gebeurt dan gaat het misschien niet goed met de baby en dat is dan dus de schuld van degene die geen eten heeft gegeven. Let op: dit is geen smoesje wat bij ons wordt uitgeprobeerd...men gelooft dit echt. Enige probleem is dat we hier echt niet aan kunnen beginnen...er zijn zoveel zwangere vrouwen hier en dan komt volgende week iedereen. Het eten is voor de kids, mocht er iets overblijven dan mag ze het natuurlijk best hebben.

Om 16.30 gaat ook deze groep kids voldaan naar huis. Wij maken het gebouw schoon en ondertussen komt Klara de oma van een groot deel van de kids die rond ons gebouw wonen, voorbereidingen treffen voor haar verjaardagsfeest. Klara helpt ons elke week bij het orde houden bij de poort en het schoonmaken na het programma waarvoor ze een klein salaris krijgt in de vorm van aardappelen, olie en andere voedingsmiddelen. We kennen haar heel goed. Vandaag is ze 58 geworden en dat wilde ze graag met de mensen van ons team vieren en dus heeft ze iedereen uitgenodigd voor koffie, broodjes en zelfgemaakte cake.
We helpen met het smeren van de broodjes en koffie zetten. Dit laatste is overigens nog wel interessant want er blijken nergens koffiefilters te zijn....dus...we hebben ontdekt dat een stukje stof ook werkt...als je het er creatief instopt :-) ...dus mochten jullie nog eens zonder filters komen te zitten...valt uit te proberen :-)

Inmiddels arriveren er nog meer collega's en Klara begint bij iedere nieuwe persoon die binnenkomt meer te stralen. Heerlijk om haar zo te zien genieten. Vooral omdat ze het echt niet makkelijk heeft op het moment nu haar kleinzoon Guta waar ze vanaf de geboorte voor heeft gezorgd anderhalve week geleden is overleden na een heel langdurig ziekbed.

We eten gezellig samen terwijl buiten de lucht dichttrekt en de eerste reghendruppels beginnen te vallen na een warme dag. Om half zeven ruimen we samen op en vertrekt iedereen naar huis.

Voor mij is het nog een rondje collega's thuisbrengen en dan de bus terugbrengen naar kantoor. Helaas is het te laat om de auto nog op de halen bij de garage, die is al dicht maar dat komt morgen wel. Bij kantoor tref ik een aantal collega's die nog onderweg gaan naar één van de andere wijken waar we werken, met hen kan ik een stukje meerijden...en da's wel fijn want het is nu wel droog...maar of dat nog lang zo blijft...??

19.15 Laatste stukje lopen naar huis en dan zijn we er weer. Jullie nog even schrijven....en dan is de dag alweer bijna voorbij.

Een heerlijk bedrijvige, volle maar ook erg mooie dag!

• 07 Mei 2012 - 19:05

Caroline Neeft:

Lieve Ilja, wat mooi om zo een dag mee te beleven. Geweldig werk wat jullie doen! Hopelijk is morgen je auto weer klaar :-) (En, was er nog eten over voor de vrouw?) Knuffel van ons X

• 07 Mei 2012 - 19:39

Suzanne:

Wat een schatjes op die foto's!

• 08 Mei 2012 - 07:06

Beryl:

Wat schrijf je leuk. Kan het bijna ruiken daar in het gebouw......super dat de kids nu warme maaltijden krijgen. Liefs en een knuffel

• 08 Mei 2012 - 13:57

Woosje :

Hoi,
    Wat leuk om dit allemaal te lezen :)..
    Ook heel gaaf dat de kinderen nu ook eten hebben..
    x