Ongelooflijk mogelijk! - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu Ongelooflijk mogelijk! - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

Ongelooflijk mogelijk!

Door: iljawitte

Blijf op de hoogte en volg Ilja

24 April 2012 | Roemenië, Reghin

Ken je het verhaal van de Monarchvlinder?

Deze vlinder is slechts een klein wezentje met een lichaamslengte van 5 cm en een vleugelspanwijdte van maximaal 10 cm. Toch maakt deze kleine vlinder één van de meest ongelofelijke trektochten uit het dierenrijk. De meeste monrachvlinders leven 2 tot 5 weken en vliegen in hun leven hoogstens afstanden van een paar honderd meter. Maar als het herfst wordt in Canada beginnen de vlinders aan een enorme trektocht, dwars over de VS, naar Mexico waar ze overwinteren. Een tocht van meer dan 3000 km. Het kost hen enkele generaties om er te komen maar dan komen ze er wel! De vlinders die in Mexico aankomen overwinteren daar en ontwaken in de lente weer om te beginnen aan de terugtocht. Alhoewel een monarchvlinder normaal gesproken maar een paar weken oud wordt, wordt deze wintergeneratie soms wel 8 of 9 maanden.

Een ongelofelijk verhaal en misschien geloof je me niet...kijk het dan maar na op planet earth of internet....het is een ongelofelijke reis van een klein en teer wezentje....maar het is mogelijk!

Dit verhaal deed mij er deze week weer eens heel erg aan denken dat bij God ook alles mogelijk is. Soms kost het tijd, soms moeite en soms...zoals in ons werk....lijkt het generaties te kosten....maar dat maakt het nog niet uitzichtloos.

Soms lijkt het leven ook zo....zo ontzettend mooi en ieder leven zo kostbaar...met de schoonheid van een vlinder. Dat voel ik als ik kijk naar de kids hier en zie hoeveel talenten en schoonheid ze in zich hebben of als ik echt van hart tot hart met iemand praat....of als ik geniet van de berichtjes van kids uit nederland.

Maar tegelijkertijd is het ook zoiets zo kwetsbaars, zo teers....hoe snel raken verdriet en pijn ons leven niet en brengen ze schade toe, hoe treurig is het dat we deze week een hele jonge moeder moesten begraven na een nare ziekte, hoe kwetsbaar zijn de kansen van veel kinderen hier en hoe vaak raakt verdriet ons eigen leven niet op zoveel kleine manieren die toch zo'n impact kunnen hebben.

Dan bemoedigt het verhaal van deze vlinder mij. Tegen alle verwachtingen in en hoe kwetsbaar ze ook is, ze begint aan deze ongelofelijke tocht. En ze kan hem volbrengen, het enige wat ze moet doen is zichzelf zijn, vertrouwen op de God die haar heeft toegerust om de weg samen met Hem te vinden en gaan vliegen.

Zo is het ook met ons! En dan mogen we onderweg nog van de tocht genieten ook :-)

• 24 April 2012 - 15:21

Woosje:

Wat een mooie 'preek'.. Het lijkt bijna onmogelijk! Ik had het nooit verwacht van zo'n klein vlindertje! :)
    Veel succes in Roemenie

• 24 April 2012 - 18:22

Judy:

Ilja dat heb je mooi verwoord. Echt iets om even bij stil te staan.
    Succes daar verder.
    Liefs

• 26 April 2012 - 06:51

Diana:

Wat moeten we hier nou op zeggen... Volgens mij kunnen we beter even stil zijn en het mooie verhaal waarderen en bevestigen met een AMEN... God bless you...

• 26 April 2012 - 16:51

Suzanne:

Wow, dat is een goede objectles :)