Wat een zomer... - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu Wat een zomer... - Reisverslag uit Reghin, Roemenië van Ilja Witte - WaarBenJij.nu

Wat een zomer...

Blijf op de hoogte en volg Ilja

01 Augustus 2016 | Roemenië, Reghin

Terwijl ik dit schrijf zit ik achter m'n computer met het gevoel even op het pauzeplatform van een achtbaan te staan....wat een zomer hebben we tot nu toe al gehad...en hij is nog niet voorbij.

Het begon allemaal met het kinderkamp eind juni. Wat een geweldige tijd hebben we met de kinderen en als team gehad. Wat een aanwezigheid van God ook. Zo bijzonder!
Het thema van het kamp was jouw unieke waarde als persoon en die boodschap is goed aangekomen. Je zag de kinderen opleven en genieten tijdens de diensten, sport en spel, het ongedwongen contact met de leiding en alle aandacht. Vijf heerlijke dagen met ruim 50 kids in de prachtige heuvels net buiten Cluj.
Samen met mijn college Saskia had ik de eindverantwoordelijkheid voor dit kamp en het was gewoon zo'n eer en voorrecht om te mofgen werken ook met zo'n leuk team mensen dat samen zo radical en dienend voor hetzelfde doel gaat...deze kinderen de week van hun leven bezorgen. Hoop gekkigheid uitgehaald ook zoals een enorm watergevecht waarbij werkelijk niemand droogbleef...inclusief nietsvermoedende bezoekende gasten ;). Daarnaast besloten enkele leiders op de laatste nacht de kinmderen 's nachts stiekem te bestikkeren en smincken... gelukkig ben ik daaraan ontsnapt ;)
Nu we terug zijn van kamp zien we de verandering in de kinderen nog steeds doorwerken. Een stukje veiligheid en liefde dat gron heft egvonden in hun hart.

Bij thuiskomst was het voor ons overigens gelijk door met het uitzoeken van onze voorraad van zo'n 30 tenten die helaas al heel lang niet meer gecontroleerd waren en dus allemaal uit elkaar gehaald moisten worden om stokken te checken, tentdoek na te lopen, te sorteren etc. etc. Een flinke klauw werk maar daarna lag dan ook alles keurig klaar voor het jeugdkamp later die maand.

We zijn nog niet direct op jeugdkamp vertrokken want op 7 juli kwam er eerst nog een groep van 14 mensen uit Hasselt en op 9 juli een groep van 27 jongeren uiit Veenendaal aan. Daarnaast kwamen er ook nog enkele kleinere groepjes op bezoek. Het was geweldig om twee weken lang met hen op te trekken. Ze hebben ons ontzettend geholpen en het allermooiste was om te zien hoe ook hun levens geraakt en veranderd warden door de tijd die ze hier hadden en de ontmoetingen met de mensen en boven al ook met God.
Er is praktisch heel veel werk gedaan in Casa Ana. Zo hebben ze een geweldig jungle style speelbalkon gebouwd voor de kleintjes in Casa Ana en heel wat afgeverfd aan ons nieuwe Selah gebouw en huisjes in Apalina. Maar daarnaast hebben we ook 4 gave dagkampdagen mogen organiseren voor de kids in Apalina en Petelea en konden we met hen de wijken in om het goede nieuws van Jezus te brengen, een boodschap van hoop. Verschillende mensen leerden Jezus kennen en het mooie was dat zelfs verschillende mensen van de bezoekende teams voor het eerst echt een ontmoeting met Jezus hadden!

Op woensdag 20 juli sloten we deze tijd af met een gezellige barbecue met bijna 60 man. Een tijd om samen te zijn en te delen. Mooie nieuwe contacten ontstaan.

Donderdag de 21e vertrokken wij met ons eigen team naar Bulz voor ruim een week jeugdkamp. Samen met zo'n 300 jongeren uit heel Roemenie een hele week God zoeken, diepe tijden van aanbidding, onderwijs en samen kamperen op een grasveld met een houten hokje met gat erin als wc en de rivier als badkamer..... gelukkig voor mij zat een vriendin in een pension waar ik af en toe ook kon douchen ;)...vals gespeeld dus ;)

Voor mij persoonlijk is het vooral een week geweest van hele bijzondere ontmoetingen met Jezus. Heel persoonlijk tijdens de aanbidding.... heel kostbaar...zal ik nooit meer vergeten.

Donderdagnacht heel vroeg de rit van 3,5 uur weer aangegaan om 's morgens vroeg in Reghin te zijn waar inmiddels nog twee teams zijn aangekomen. Een groep uit Aduard en omstreken en een groep uit Giessen. De groep uit Aduard organiseert deze dagen met een aantal vanm onze mensen nog een paar mooie dagen voor de kinderen uit de wijk Muncitorilor en de groep uit Giessen maakt muurschilderingen in het klaslokaal voor de kleuters bij Selah. Op dit moment lopen er hier mensen binnen die net de muurtegels hebben gekocht en gana starten met het betegelen van de badkamers en de mensen uit Ureterp hebben voor een klein bedrag een hele mooie keuken voor ons op de kop getikt die er straks in September in kan.

Zaterdag de hele dag op stap geweest met de Giessen groep om toeristisch Roemenie te verkennen en 's avonds barbecuen met de groep uit Aduard. Zondag eerst na de kerk en gelijk daarachteraan de bruiloft van Ferdy en Agnes.

Nu heel heel moe van een lange intense zomer...4 kampen, bouwactiviteiten en 130 bezoekers in 3 maanden tijd.... maar ook ontzettend genoten van mooie mensen, van prachtige dingen die gebeurd zijn voor onze kinderen hier, van de wonderen die God heeft gedaan in heel veel levens. Nog 1 weekje en dan hebben we verlof. Vier weken genieten van m'n huisje dat ik de afgelopen weken nauwelijks heb gezien, van een goed boek, van de natuur, m'n buren en vrienden, een paar daagjes weg..... heerlijk....
Voel me een gezegend mens :)

• 01 Augustus 2016 - 14:30

Beryl:

Mooi lieve schat om dit allemaal te lezen. We hebben je gemist deze zomer....geniet van je vrije weken, laad lekker op en geniet van het land, je huisje en welverdiende rust. Hier is het heel raar. Ben vaak bij Judith, ga volgend weekend naar mijn oudste zus in Engeland met Poppy, JA gaat morgen een wee naar zijn zus om tuin aan te leggen, veel werk in Zwammerdam...veel chauffeurs met vakantie dus Evert moet snachts vaak rijden..dus ik slaap bij Anneke....wel over het algemeen lekker weer......nou genoeg te doen.....we hopen in september 5 dagen naar Tineke te gaan... verder gewoon doorgaan met ademhalen!!! Geniet Ilja en hou me op de hoogte !veel liefs beryl

• 01 Augustus 2016 - 14:36

Else:

Lieve Ilja, inderdaad wat een zomer voor je! Als ik het zo lees komt het me voor als een hemelse injectie. krachtig, verfrissend, lieflijk en persoonlijk. Ik wens je straks een heerlijke verloftijd toe, alles nog eens dromend nabeleven in je hangmat onder je eigen groene vijgenboom. Liefs, Else

• 01 Augustus 2016 - 16:11

Christine:

Wauw Ilja, wat een achtbaan, het vroeg echt heel wat van je, maar je mocht ook heel veel ontvangen, bid voor het laatste stuk, dat Hij je kracht vernieuwt en je straks ook heerlijk mag genieten van rust en alle dingen nog 's na kan gaan door foto's etc.
    Je bent een gave te gekke meid die door Hem zoveel voor die ander mag doen en daar dan zelf ook van mag genieten en je mag verwonderen van wat Hij in en door je heen in die ander, maar ook in jou bewerkt. Bid je zo Zijn rijke zegen toe

• 03 Augustus 2016 - 21:41

Theo:

Hoi Ilja, Wat hebben jullie een werk verzet. En wat een zegen hebben jullie ontvangen. Echt mooi om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben om deze kinderen en jeugd een mooie tijd te geven, waarbij jullie heerlijk hebben kunnen zaaien en hier en daar ook al mochten oogsten. Gods is goed en trouw aan hem die hem liefhebben en vanuit die liefde Hem dienen.

Mama en ik zijn trots op jou en wensen je nu een heerlijke paar rustige weken toe. Geniet er van en heel veel knuffels van ons. Byby